A targoncázás egyáltalán nem tartozik a veszélyes munkakörök közé, mint mondjuk a favágás, a hegesztés vagy akár a henteskedés, ahol folyamatosan éles bárddal csapkodunk a kezünk körül. Arról nem is beszélve, hogy a targoncavezetői tanfolyam elengedhetetlen eleme a munkavédelmi oktatás, amit bizony mind elméletben, mind pedig gyakorlatban betéve kell tudni. Feltéve persze, ha sikeres vizsgát akarunk tenni.
Ennek ellenére mégis történnek balesetek, aminek a leggyakoribb oka a figyelmetlenség: a targoncás egy idő után hajlamos elkapkodni a dolgokat, túl nagyokat vállalni, részben, hogy magának, részben pedig, hogy másoknak bizonyítson. Ez egyáltalán nem jó ötlet, nem szabad ilyeneket csinálni, mert mint az élet minden más területén, itt is igaz a mondás, hogy hamar megvan a baj, ráadásul itt a baj, súlyos tonnák képében pottyan a nyakunkba.
Minden szakmának megvannak a favorit munkahelyei, egy targoncásnak például nagy kiváltság, ha a holland Raben Groupnál dolgozhat, mely vállalat elsősorban logisztikával, raktározással, légi- tengeri- és közúti szállítmányozással foglalkozik, vagyis foglalkoztatnak targoncásokat bőven, de nem csak a munkaadásban, hanem a jó példa adásában is élen járnak.
Ezt bizonyítandó idén márciusban megszervezték munkatársaik számára az első targoncavezetői versenyt, a megmérettetés azonban nem csupán a játékos és szórakoztató időtöltésről szólt, hanem a biztonságos raktáron belüli munkavégzésre is fel kívánták hívni a figyelmet. A nemzetközi statisztikák szerint ugyanis targoncás baleseteket sem kell sajnos nagyítóval keresni.
A számok tükrébe a leggyakrabban bekövetkező balesetek oka a borulás (32%), az ütközés (19,7%) és az összezúzás (18,5%), ezek hátterében pedig minden esetben az odafigyelés hiánya áll. Részletekbe menően a leggyakoribb okként a targoncavezető vakmerősége van megjelölve, ami a túl nagy sebességgel bevett kanyarokban, a hirtelen tolatásokban és egyáltalán a szabálytalan vezetésben realizálódik. Második a helyen a szintén léhaságból adódó túl magasra emelt súlypont oka áll, aminek a vége bizony borulás. A versenyt két kategóriában hirdette meg a vállalat, egyik a tolóoszlopos, másik a homlokvillás targoncák kategóriája volt, melyre 25-en jelentkeztek és mindannyian kifogástalanul teljesítették a feladatokat. Leendő targoncásoknak is érdemes tanulni tőlük, nem csak jól, de odafigyelve is kell vezetni.