Tehát, aki targoncavezetésből jogosítványt akar szerezni, az most iratkozzon be az iskolába. Akinek pedig már van képesítése az főleg, nekik ugyanis kötelező, akinek nincs, azoknak csupán egy lehetőség. Írtuk már ugyan, de fontos, hogy a régi „mustársárga” gépkezelői jogosítványok csak 2015. december 31.-ig lesznek érvényesek, utána sajnos nem lehet vele munkát vállalni.
A legfontosabb változás, hogy a a Könnyűgépkezelő és Nehézgépkezelő szakképesítések megszűntek helyükbepedig újak léptek.
Ezek a következők:
-
Targoncavezető,
-
Emelőgépkezelő (kivéve targonca),
-
Földmunka-, rakodó- és szállítógép kezelő,
-
Energiaátalakító-berendezése kezelője,
-
Alapozás, közmű- és fenntartási-gép kezelő,
-
Útépítő- és karbantartógép kezelő,
-
Építési anyagelőkészítő gép kezelője.
Vagyis, ha gépen szeretnénk dolgozni, akkor ezek közül tudunk választani. A legtöbb iskolában szeptembertől indulnak is ezek a tanfolyamok, melyek hivatalos vizsgával (gyakorlati és elméleti) zárulnak, hogy kiérdemeljük az OKJ-s papírt. Természetesen nem kötelező egyetlen csoportból képesítést szerezni.
Ha valaki akarja végigtalpalhatja az összes tanfolyamot, hiszen ahány papír, annél több lehetőség a munkaerő piacon.
Azoknak, akiknek van már régi jogosítványuk, de lejár az érvényességük sem nem kell nagyon kétségbe esniük. Ahhoz ugyanis, hogy kézbe kaphassák az 5 évig érvényes OKJ-s papírjukat, csupán csak egy gyakorlati vizsgát kell tenniük. Fontos megjegyzezni, hogy a vizsgákat ötévente újra meg kell ismételni, de valljuk be ebben van is ráció.
Visszatérve kicsit a targoncára, pontosabban azokra, akiknek van már úgynevezett kék OKJ-s bizonyítványa és új jogosítványt szeretnének, azoknak is egy gyakorlati vizsgát kell tenniük és a következőkből választhatnak: Vezetőüléses targonca, Vezetőállásos targonca, Gyalogkíséretű targonca.
Jó hír, hogy akiknek mind a háromból van már képesítése azoknak is csak egy gyakorlati vizsgát kell tenniük és továbbra is dolgozhatnak mindhárom gépen.